VIRSILOTTO 25.6.2023

VIRSI 385
1.
Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri
maata käy voimalla valloittamaan.
Saatana väijyy nyt julmana juuri
valmiina sieluja vangitsemaan.
Maailman ruhtinas miettivi ansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa,
kuinka se turmioon syöksisi kansaa.

2.
Auta, kun saatana, maailma, liha
syntien orjaksi taivuttavat,
kun tämän maailman ystävyys, viha
pois sinun luotasi houkuttavat.
Anna siis kuolemantuskaasi muistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa,
että voin ylpeän mieleni suistaa.

3.
Auta, oi Jeesus, kun syntini tuottaa
tunnolle vaivoja syytöksineen.
Anteeksiantoosi suo minun luottaa,
että en sortuisi katkeruuteen.
Hengessä köyhäksi tulla jos voisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin,
kuormani kaikki sun hoitoosi toisin.

4.
Auta, oi Jeesus, kun syntini aina
henkesi lämmön saa laimenemaan.
Ylpeä luontoni nöyräksi paina,
hauduta armolle aukenemaan.
Yhdistä henkeni Henkesi kanssa,
terveeksi näin minut tee kokonansa,
terveeksi näin minut tee kokonansa.

5.
Auta, oi Jeesus, suo katseesi loistaa
juonia kiusaajan paljastaen,
kun sanan selvän se tahtoisi poistaa
kulkien vaatteissa valkeuden.
Suo, että henget mä ain erottaisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin,
voittaisin valheen ja voimasi saisin.

6.
Auta ja varjele, vartija parhain,
kun olen lähdössä harhailemaan.
Tyynnytä mieleni myöhään ja varhain
kanssasi valvoen rukoilemaan.
Synnissä jos tahdon nukkuen maata,
tiellesi taas minut, Herrani, saata,
tiellesi taas minut, Herrani, saata.

7.
Auta, kun kamppailen kuoleman kanssa,
kun eronhetkeni koittava on,
sielu kun uupuu jo taistelussansa,
vastassa mahti on tuntematon.
Ilmesty silloinkin auttajakseni,
kuule myös heikoimmat huokaukseni,
kuule myös heikoimmat huokaukseni.

8.
Auta, kun päätän jo vaivojen matkaa,
voitolle voimasi kunniaksi.
Täällä saan alkaa ja taivaassa jatkaa
virttäsi uutta ja kiitostasi.
Ristillä Sankari kuoli ja voitti,
kuoleman keskelle elämä koitti,
kuoleman keskelle elämä koitti.

Johann Heinrich Schröder 1695. Suom. Elias Lönnrot 1874. Uud. Julius Krohn 1880. Virsikirjaan 1886. Uud. komitea 1937, 1984. | Sävelmä: Toisinto Kuortaneelta.
Sama sävelmä: 173

Vanhat blogikirjoitukset

 

Tammikuu 2007 Suokonautiosta 

Blogikirjoitus Pekka Päivärinta

7.1. 2007

 KÄRY KÄVI

Aamutakki yllä, peruukki päässä ja torvi kämmenissä, siinä kuva erään suositun kirkonmiehen läksiäisjuhlasta. 

 Käry oli käynyt. Kyseenalaisia tulkintoja kirkollisten toimitusten kaavoista ja kirkonmenoista, siinä mediasta mieleeni pureutuneita syitä kirkkoherran ajolähtöön. Kansan syvät rivit näyttivät jäävän kaipaamaan Savoon päin pakenevaa kirkollista paimentaan.

Asioiden syviä taustoja tuntematta on paha sanoa moisesta väistöliikkeestä mitään, vai onko? Lupa mielipiteeseen on jokaisella  ja mielipide väistämättä syntyy katsellessa ja lukiessa väläystä merkillisen miehen ja hänen nyt taakseen jättämänsä seurakunnan symbioosista.

 Roima, laineikas peruukki pomon päässä virallisessa läksiäisseremoniassa, olkoonkin että sen epävirallisemmassa  päässä, herätti itselleni päällimmäiseksi kysymykseksi persoonan ja persoonallisuuden merkityksen.

 Parhaat pappisvitsit ovat jostain syystä syntyneet nimenomaan pienten maaseutuseurakuntien paimenten henkilökohtaisista sattumuksista ja lausahduksista. Muistan kaskun jossa  papinvaalissa ollut nuhainen saarnamies pyyhki vuotavan nenänsä kesken saarnan suoraan paljaaseen kämmeneensä. Silloin kirkonpenkistä kuului ääni : ”Tämä otetaan! Tämä on kansanmies!”

 Vaikuttaa siltä, että nyt muuttamaan joutuneen paimenen koettiin ymmärtävän laumaansa ja puhuvan heidän kieltään.

 Kaiketi ihmispersoonaan liittyy aina jokin riski.  Täydellistä ei keskeltämme löydy, mutta persoonansa aidosti likoon laittavia, vilpittömästi seurakunnan sanoman takana seisovia työntekijöitä ja maallikoita voi edelleenkin löytyä.

 Pitkäaikainen miespuolinen, oikeasti olemassa ollut  pyhäkoulun opettaja opetti aikanaan lapsille siitä miten Kristuksen todistajalle Stefanukselle kävi. Joku lapsista viittasi ja vastasi sanoen että Stefanus kivitettiin uskonsa tähden. Opettaja korjasi ja sanoi: ” Eipä lapset tienneet. Tehvaanus hirttee kurnautettiin.”

 Kumpi on seurakunnassa olennaisempaa? Sekö että pysytään tiukasti kaavoissa ja muodoissa, vai se että ollaan aidosti sanoman takana ja samalla lähellä heitä joita sanoma koskee? Luulisi aidon, myönteisen vuorovaikutuksen syntymisen työntekijän ja seurakunnan välillä auttavan sanomankin välittämisessä.

 Partioliikkeen perustaja lordi Paden- Powell kertoo eräässä kirjassaan miten maalaisen ja  kaupunkilaisen erottaa toisistaan. Maalainen kulkee rennosti kävellen paidankauluksen ylimmäinen nappi avoinna. Hänen katseensa on avoin, takkinsa yläosastaan napittamaton, lakki päässä huolettomasti takakenossa. Kaupunkilaisen kävelytyyli taas on teennäisen jäykkä. Hänen ilmeensä on tiukka ja umpinainen ja vaatteensa myös tiukasti ja moitteettomasti napitettu. Ei ole vaikea arvata kenen puolella lordi oli.